Πολλά επίσης έχουν γραφεί για την ερωτική του ποίηση σε συνδυασμό με την αμφιλεγόμενη σεξουαλικότητά του αν και η δεύτερη δε θα 'πρεπε να αποτελεί αντικείμενο σχολιασμού και κουτσομπολίστικης ευφυολογίας, δεδομένου ότι το έργο του κι όχι η ιδιωτική του ζωή αποτελεί αντικείμενο μελέτης και υψίστου βαθμού στοχασμό.
Άλλωστε η ψυχή του Αλεξανδινού γέρου υπάρχει ενιαία και αδιαίρετη μέσα στα ερωτικά του ποιήματα, μια ψυχή ολόφωτα σκοτεινή, μοναχική και τραγική, αλλά σφύζοντας από ζωντανό παλμό. Ο Καβάφης, χρησιμοποιώντας μια γλώσσα εντελώς ιδιότυπη, άλλαξε και σηματοδότησε την πορεία του ποιητικού γίγνεσθαι παγκοσμίως. Ο καβαφικός λόγος υπήρξε και παραμένει η επιτομή της υψηλότερης μορφής των τεχνών.
Δε θα μπορούσα άστοχα και αβίαστα να ξεχωρίσω και να παραθέσω ένα μόνο από τα αποθησαυρίσματά του -έχω την εντύπωση ότι καθένα μπορεί να αποτελέσει πολυσέλιδο αντικείμενο σχολιασμού και κριτικής- επιλέγω όμως τα προφητικά και διαχρονικά Τείχη γιατί αισθάνομαι ότι σ' αυτά ο ποιητής μιλάει συνειδητά με τον πιο εναργή και υποβλητικό τρόπο για την ανελευθερία και τον εγκλωβισμό του ανθρώπου σε καταστάσεις που τον δεσμεύουν, τον περιορίζουν και τον κρατούν έξω και μακριά από εκείνα που διακαώς επιθυμεί. Γιατί τελικά αυτοί οι στίχοι περισσότερο σήμερα από ποτέ εξακολουθούν να χτίζονται εντός και εκτός μας, με τη συναίνεσή μας ή όχι.
TEIXΗ
Xωρίς περίσκεψιν,
χωρίς
λύπην,
χωρίς
αιδώ
μεγάλα
κι υψηλά
τριγύρω
μου έκτισαν τείχη.
Και
κάθομαι κι απελπίζομαι τώρα εδώ.
Άλλο
δε σκέπτομαι:
Τον
νουν μου τρώγει αυτή η τύχη.
Διότι
πράγματα πολλά έξω να κάμω είχον.
Α,
όταν έχτιζαν τα τείχη
πώς
να μην προσέξω.
Αλλά
δεν άκουσα ποτέ κρότον κτιστών ή ήχον.
Ανεπαισθήτως
μ’ έκλεισαν απ’ τον κόσμο έξω.
Ωωω...Τι ωραίο κείμενο για τον Αλεξανδρινό "διάβολο". όπως τον είπαν κάποιοι! Πολύ επιτυχείς επισημάνσεις και ξεκάθαρη άποψη για το έργο του μεγάλου ποιητή...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυνεχίζεις, βλέπω, αταλάντευτα την πορεία στο δρόμο που χάραξες από την αρχή!